Evropské fondy pomáhají: Vozový park MHD v Pardubicích prošel obměnou. Podniku nechybí ani řidiči

Ročně přepraví autobusy a trolejbusy v rámci městské hromadné dopravy v Pardubicích a příměstských částech 30 milionů cestujících. Je to i díky obnově vozového parku, kterou se podařilo realizovat díky výrazným dotacím z fondů Evropské unie.

Byl to tehdy takový velký svátek. Ve vozovně Dopravního podniku stála doslova flotila nových trolejbusů. Ty byly určeny pro městskou hromadnou dopravu v Pardubicích. Psal se rok 2014 a právě byl dokončen projekt Obnova a modernizace ekologického vozového parku trolejbusů pro pardubickou MHD. Celý projekt stál více než 140 milionů korun a Evropská unie přispěla více než 56 miliony korun.

„Projekt bylo nutné zrealizovat kvůli zajištění kvalitní dopravní obslužnosti a zvýšení atraktivity veřejné hromadné dopravy pro cestující. Dále byla potřeba navýšit počet nízkopodlažních vozů a zavést garantované bezbariérové linky MHD v Pardubicích. V neposlední řadě přispěl fakt, že trolejbusy se blížily k hranici své fyzické životnosti a byly morálně zastaralé,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Pardubice Tomáš Pelikán.

V rámci projektu nakoupil DPP v letech 2011 až 2014 čtrnáct trolejbusů. Nové vozy disponují lepšími parametry než vozy předchozí. „Cestující pocítili zásadní změnu v komfortu dopravy – nové trolejbusy disponují řadou věcí, které ty původní neměly. Například přehledným audiovizuálním systémem s možností naklápěné vozové skříně pro lepší nástup vozíčkářů,“ říká ředitel.

V pardubickém dopravním podniku mají s evropskými dotacemi bohaté zkušenosti. V letech 2016 až 2018 byloz projektu – Udržitelný a environmentální rozvoj MHD ve statutárním městě Pardubice – pořízeno dalších 18 nízkopodlažních trolejbusů. Na podzim 2018 pak byly zakoupeny čtyři parciální trolejbusy v rámci projektu Zavedení parciálních trolejbusů do provozu MHD v Pardubicích.
 

Lepší obslužnost i ekologický přínos

Tyto vozy jsou bezemisní s elektrickým pohonem. Mohou být napájeny, jak přímo z trakčního trolejového vedení, tak z akumulátoru, který se dobíjí při brzdění. Trolejbusy jsou tak operativnější a nahradily starší neekologické autobusy poháněné spalovacím motorem. Pardubické „emhádéčko“ má před sebou nyní další čtyři dotační projekty.

Dopravní podnik, který obhospodařuje nejen dopravu v samotném městě, ale i v okolí, si v letošním roce připomíná 70 let od svého založení. Má přes čtyři stovky zaměstnanců, z toho polovinu tvoří řidiči. Disponuje šedesáti trolejbusy a sedmdesáti autobusy. „Za rok přepravíme třicet milionů cestujících,“ podotýká ředitel Pelikán.

Roční rozpočet provozu MHD Pardubice je 380 milionů korun. „Právě jsme ve fázi řešení rozpočtu na příští rok. To nejsou jednoduché věci už vzhledem k tomu, že příští rok musíme počítat s výraznou rekonstrukcí nadjezdu před nemocnicí. Všechny objízdné trasy jsou poměrně dlouhé a my budeme muset najezdit zhruba o čtvrt milionu kilometrů víc, než bychom jezdili za normální situace,“ říká ředitel Pelikán.

Projekty v číslech: Pardubice

K letošnímu roku ovlivněnému koronavirem ředitel podotýká: „Letošní atypický koronavirový rok nás ovlivnil i neovlivnil. Díky klesající ceně nafty jsme ušetřili na pohonných hmotách řádově miliony korun. Na druhé straně nás trápí cestující, kteří v dubnu a v květnu zásadně ubyli ze systému MHD. Pro představu náš běžný měsíc přinese deset milionů korun v tržbách na jízdném. Takže se potýkáme se zhruba osmnáctimilionovou ztrátou na tržbách, což není ideální. Ten dvouměsíční výpadek letošní hospodaření ovlivní. Nicméně příští rok nebudeme dramaticky regulovat dopravní obslužnost, na čemž jsme se dohodli s městem. Ono to ani nemá moc smysl, moc peněz bychom tím neušetřili.“
 

Dnes podniku nechybí ani řidiči

Naštěstí v pardubickém dopravním podniku nemuseli kvůli omezením v našich životech propouštět řidiče. Ještě před nástupem koronaviru jim naopak chybělo pětadvacet řidičů, což je dlouhodobý problém. Ten řeší v Pardubicích tak, že si je sami „vyrábějí“, nebo se je snaží získávat nabízenými lepšími podmínkami od konkurence. Nynějších 223 řidičů je vlastně ideální stav, myslí si ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Více o projektu na www.mapaprojektu.cz.

Celý článek si můžete přečíst na webu Deníku zde


Převzato z dotaceeu.cz

Přihlaste se k odběru aktualit

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami.

Napište nám