Inteligentní řízení dopravy míří nyní do Pardubic

Pardubice nedávno začaly s montáží inteligentního dopravního systému. První semafory, které napojí na centrální velín, jsou na mostě v Rosicích nad Labem. Celý projekt město dokončí do příštího roku, stát bude 22 milionů korun. V plánech je navíc i chytré řízení zaplnitelnosti parkovišť.

Politici o tom mluví v Pardubicích už roky. „Inteligentní řízení dopravy nám může pomoci alespoň trochu zlepšit dopravu ve městě,“ říkají.

Ale až nyní se konečně něco reálně děje. Během opravy mostu mezi Svítkovem a Rosicemi nad Labem totiž dělníci nainstalovali chytrý semafor, který bude pouštět auta na úzký most přes Labe tak, aby se před ním nedělaly kolony. Laicky řečeno, bude pouštět auta z té strany, kde jich zrovna bude více.

„Světelné zařízení na mostě v Rosicích bude první s přípojkou do ústředny. V letošním roce uděláme pět míst se semafory, v příštím roce dokončíme všechny křižovatky, které budou napojené na dispečink,“ řekl náměstek primátora Petr Kvaš z ODS.

Ten však zároveň jedním dechem dodává, že řidiči nemohou čekat od systému zázraky. Třeba v Rosicích může ulevit, ale v centru města ve špičce budou kolony i nadále.
Systém má podle Kvaše přispět k plynulosti MHD i osobní dopravy, ale velké kolony z města podle něj nezmizí.

„Aut je moc. Řidič tak rozdíl bohužel zásadně nepozná. Intenzita dopravy v Pardubicích stoupá, v rodině jsou dvě tři auta. Systém je schopný regulovat dopravu v okamžiku, kdy není dopravní špička. Ale v okamžiku, kdy se v dopravních proudech potkají tisíce vozidel, tak to žádný systém není schopný uřídit,“ řekl Kvaš.

Vyšší intenzitu dopravy dokládají statistiky silničářů. Například podle sčítání aut, které provádí Ředitelství silnic a dálnic, projelo v roce 2010 po silnici přes Wonkův most do 25 tisíc vozidel za 24 hodin. V roce 2016 je už úsek zařazený do skupiny nad 25 tisíc aut denně.

Ruční ovládání pomůže při nehodách

Na druhou stranu se systém může osvědčit třeba ve chvíli, kdy se v centru krajského města stane nějaká bouračka. V případě dopravní nehody, která by způsobila velké kolony, bude totiž systém připravený i na ruční ovládání, kdy dispečer začne řídit křižovatky sám a nebude se spoléhat na automat.

Do systému se napojí i kamerový systém, všech 220 kamer, které sledují ulice ve městě. Některé patří i soukromým společnostem, ne všechny jsou městské. Sledují i plavecký areál, budovu nádraží a prostor před ním nebo zimní stadion. „Kamery jsou silný nástroj, který umožňuje sledovat, co se děje, a policie na to může reagovat. Kamery mohou sloužit pro dopravní analýzy. Už teď část kamer, které jsou na vjezdech do města, načítají registrační značky, spočítají, kolik vozidel městem projíždělo, kam auta směřovala,“ řekl náměstek primátora.

Křižovatky budou mít videooptické rozpoznávání, mohou tak například dát přednost vozům MHD, které budou mít zpoždění.

„Signalizační křižovatka pozná, že přijíždí trolejbus a má šest minut zpoždění, změní plán, aby trolejbus nemusel čekat. Ale to může fungovat, když nebude moc provoz. Ale ve všední den ráno na nadjezdu u Parama, kdy všichni stojí v koloně, zpožděný autobus všechna auta nepřeskáče,“ řekl Kvaš.

Město na projekt žádá o dotace, které mohou být až 85 procent. Na konci příštího roku Pardubice nejspíš celý systém spustí. V dopravním podniku bude velín, možná i s pobočkou státní policie.

„Všechny světelné signalizace projdou kompletní obměnou, vymění se kabely, výložníky, návěstidla. Můžeme mít například připravené signalizační plány pro plynulou dopravu, když bude hokej, Zlatá přilba nebo Velká pardubická. Cykly semaforů budou předem schválené a automaticky se mohou spouštět,“ dodal Kvaš.

Výhledově by pak dopravě mohl ulevit také nový parkovací systém, který radní chtějí spustit.

„Inteligentní systém parkování by měl obsahovat jednoduchou aplikaci, která lidi navede na určené parkoviště, které je momentálně volné. Dnes to funguje tak, že jedu do Pernerovy ulice, tam je ale plno, tak jedu přes Masarykovo náměstí do Sladkovského a tam se také nechytím, tak jedu dál a najedu deset kilometrů, než zaparkuji. I toto hledání zvyšuje intenzitu dopravy v ulicích,“ uvedl radní města a šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Ovšem nejen podle něj městu zásadně uleví až stavba dlouho slibovaných obchvatů. „Jasné ale je, že definitivní řešení je ve zmíněných obchvatech, které sice bude stavět stát, ale my jako lokální politici můžeme se řadou věcí pomáhat a projekt tím urychlit,“ uvedl před loňskými komunálními volbami Pelikán.

Projekt Inteligentní řízení dopravy v Pardubicích má ambici získat podporu prostřednictvím ITI Hradecko-pardubické aglomerace. V současné době je ve fázi hodnocení v rámci 40. výzvy OPD ITS ve městech.


Převzato ze stránek iti.hradec.pardubice.eu zde.

Přihlaste se k odběru aktualit

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami.

Napište nám